زبان برنامه نویسی کاتلین چیست؟

kotlin

آیا می دانید زبان برنامه نویسی کاتلین چیست؟

درگذشته طراحی اپلیکیشن های اندروید ، در جاوا نوشته می شد تا اینکه برنامه نویسان درباره ی زبان جدیدی تحقیق کردند و دریافتند که برای بهبود جاوا  از زبان برنامه نویسی کاتلین استفاده کنند تا  برنامه های اندرویدی را  توسعه دهند .آنچه که باید بدانید این است که این زبان ۱۰۰ درصد با جاوا سازگاری دارد  و برای استفاده از این زبان کارا و قدرتمند به نرم افزار Android Studio نیاز دارید.

کاتلين چيست؟

کاتلين، يک زبان برنامه نويسي ايستا (Statically typed)براي ماشين مجازي جاوا (,JVMاندرويد) و مرورگر  (Browser)است که از طرف گوگل براي برنامه نويسي اندرويد معرفي شد. البته ساخت اين زبان حدود سال 2011 شروع شد و اوايل دي/بهمن ماه سال گذشته نسخه اول آن از طرف JetBrains معرفي شد که با استقبال بي نظير برنامه نويسان اندرويد مواجه شد.

کوتلين زبان برنامه‌نويسي از نوع ايستا است که بر روي ماشين مجازي جاوا اجرا مي‌شود. همچنين مي‌تواند به سورس کد جاوا اسکريپت نيز کامپايل شود. اولين توسعه ان از تيم برنامه‌نويسان JetBrains واقع در سنت پترزبورگ روسيه است (اين نام از روي جزيره کوتلين در نزديکي سنت پتربورگ مي‌آيد)..

با وجود آنکه از نظر syntax با جاوا سازگار نيست، کوتلين طراحي شده تا با کد جاوا همکاري داشته باشد و متکي بر کد جاوا از کتابخانه کلاس جاوا است، مانند مجموعه فريم ورک‌ها. مشابه با Pascal, Haxe, PL/SQL, F#, Go و اسکالا (بي شباهت به نحو C و زبان‌هاي مشتق از ان مانند نيست C++, Java, C# و زبان D)، اعلامات متغير کوتلين و پارامتر ليست‌ها داراي نوع هستند که بعد از نام متغير مي‌آيد (با جدا کننده کالن). مانند ديگر زبان‌هاي مدرن مانند اسکالا و Groovy، سمي کالن‌ها به عنوان عبارت خاتمه دهنده اختياري هستند. در بيشتر اوقات يک خط جديد براي کامپايلر کافي است تا بتواند استنباط کند که عبارت به پايان رسيده است.

 

چرا از کاتلين براي برنامه نويسي اندرويد استفاده کنيم؟

 

دليل اول اينکه با کاتلين ميتونيم کدهايي تميزتر و خواناتر بنويسيم. ميدونيم که زبان جاوا boiler code زياد داره. boiler code به کدهايي ميگيم که جز syntax زبان هستن ولي هميشه بدون دليل تکرار ميشن و ميشد حذفشون کرد.

Kotlin به شما اجازه مي دهد که مقدار قابل توجهي از boilerplate ها را حذف کنيد!

خب دليل مهمش اين است که kotlin  مي تواند زندگي شما را در تعدادي از موارد کمي آسانتر کند ?? Kotlin مرجع هاي خالي (يا همان متغيير هايي با مقدار null )   را براي مثال حذف مي کند و آن استثنائات را چک نمي کند. همانطور که مي بينيد، ويژگي هاي مختلف Kotlin به ما اين اجازه را مي دهند که مقدار قابل توجهي از کدهاي  boilerplate را حذف کنيم.

بطورکلي، اين زبان برنامه نويسي kotlin يک زبان مدرن تر است و اگر شما عميقا بر جاوا مسلط نيستيد يا اگر مايل به رسيدن به متد “رسمي تر”  (در حال حاضر کاتلين زبان رسمي برنامه نويسي اندرويد محسوب مي شود!) هستيد، پس کاتلين ممکن است که ارزش توجه را داشته باشد.

اندروید استودیو و کاتلین

خبر خوب اين است که Kotlin در پکيج اندرويد استديو به زودي قرار داده خواهد شد و نيازي به دانلود هيچ چيز جديدي نخواهد بود و خيلي کم درگير تنظيمات خواهيدشد (در حال حاضر بايد بر روي اندرويد استديو ورژن هاي پايين تر، پلاگين مخصوص زبان کاتلين را نصب کنيد). خبر بد اين است که Android Studio 3.0 هنوز در نسخه بتا مانده است، بطوريکه شما آن را به صورت جداگانه مجبوريد از اينجا دانلود کنيد. تمام فايل ها را دانلود کنيد و سپس bin > studio64.exe  اجرا کنيد و حالا مي توانيد به راحتي از امکانات جديد در Android Studio 3.0 استفاده کنيد(البته ممکن هست با باگ هايي برخورد کنيد که هنوز رفع نشده اند!).

زمان کامپایل کم ، بهره وری و انعطاف پذیری بالایی دارد.

 

اندروید استودیو 3

توجه داشته باشيد که Android 3.0 هنوز در نسخه بتا است و به همين ترتيب، بايد شما اين انتظار را داشته باشيد که گه گاهي با مشکلات دست و پنجه نرم کنيد! البته  نگران نباشيد، شما مي توانيد Plugin مربوط به زبان kotlin را با رفتن به File > Settings > Plugins > Install JetBrains Plugin، و جستجو کردن عبارت Kotlin و زدن بر روي نصب، پيدا و دانلود کنيد. با اين کار ديگه نيازي به نصب نسخه بتا اندرويد استديو ? نخواهيد داشت.

حالا کد شما کمي از جاوا به Kotlin تغيير مي کند. کلمه “fun” در آن وجود دارد…من واقعا آن را دوست دارم! پسوند فايل ها براي Kotlin عبارت “kt.”  مي باشد.

اگر شما از Android 3.0 استفاده نمي کنيد، ممکن است اطلاعيه اي ببينيد که به شما مي گويد Kotlin هنوز پيکربندي نشده است، شما نياز به پيکربندي آن داريد! فقط بريد به  Tools > Kotlin > Configure Kotlin (يا روي فيدبکي که اندرويد استديو به شما نمايش مي دهد، کليک کنيد). از شما خواسته مي شود که يک نسخه را انتخاب کنيد و بطور کلي بهتر است آخرين گزينه هاي موجود را انتخاب کنيد. فايل module-wide Gradle تان را به روز کنيد تا تغييرات را اعمال کند.

Open Source و رایگان است.

خطاها

خطاهای زمان اجرا را کاهش میدهد یعنی Null Pointer Exception را از برنامه حذف میکند. (مقادیری که حذف شده اند.)

Java Script ، Android وNative  را هدف قرار میدهد.

ابزارهایش در Android Studio پشتیبانی و با Build Android سازگار است.

در ۲ سطح اندروید و سمت سرور استفاده میشود.

کد ها خلاصه و ساده میشوند (حدود ۴۰ درصد از تعداد خطوط زبان جاوا کم میکند).

استاتیک ،شی گرا وکاربردی است .

دارای کتابخانه ی استاندارد قوی است که به شما امکان میدهد بخش های طولانی و تکراری کد را با روش فراخوانی جایگزین کنید که دلیل اینکه ما میتوانیم  از کتابخانه ها استفاده کنیم ،حمایت زبان برنامه نویسی کاتلین از Lambdas  است.

چگونگي فعال کردن Developer Options(گزينه برنامه نويسي) بر روي دستگاه اندرويدي!

توجه داشته باشيد که معمولا ايجاد يک پوشه جديد براي فايل هاي کاتلين و همين طور فايل هاي جاوا ايده خوبي است تا فايل هاي خود را مديريت کنيد و از قاطي شذن فايل هاي مختلف خود جلوگيري نماييد. شما مي توانيد فايل هاي جديد Kotlin  را به وسيله ي راست کليک بر روي دايرکتوي هدف و سپس انتخاب New > Kotlin Activity ايجاد کنيد.

 

براي برنامه نويسي اندرويد کاتلين بهتر است يا جاوا؟

توضیحات

خب اين سوالي هست که بسياري از دانشجويان از من سوال مي کنند و من پاسخ مي دهم هردو! چرا؟ به دلايل زير:

در حال حاضر کتابخانه هاي نوشته شده براي برنامه نويسي اندرويد به زبان جاوا هستند. بنابراين براي کار با آنها بايستي با زبان جاوا آشنايي داشته باشيد. همچنين کساني که با زبان جاوا کار کرده باشند به راحتي و در عرض يک هفته مي توانند زبان کاتلين را يادبگيرند.

از طرف ديگر زبان کاتلين به سرعت در حال همه گير شدن است و شما بايد به عنوان يک برنامه نويس اندرويد به سرعت خود را با تغييرات وفق دهيد. ضمن اينکه با يادگرفتن کاتلين زندگي راحت تري خواهيد داشت!

اما جدا از دلايل بالا و براي تصميم گيري بهتر، مقايسه هاي ذيل مي تواند مفيد باشد:

نکته

نکته: مقايسه هاي زير کلي مي باشد و از بيان جزييات فني براي حفظ سادگي مطلب خودداري شده است.

کدنويسي بسيار ساده و خلاصه شده نسبت جاوا، در نتيجه کدنويسي سريع تر

يادگيري آسان به دليل شباهت بيشتر به زبان توصيفي انسان ها

ساختار قدرتمند و ثابت شده در سيستم هاي بزرگ

به دليل اينکه اينکه زبان کاتلين تازه متولد شده است، برنامه نويسان آن اندک مي باشند. در نتيجه شرکت هاي نرم افزاري براي جذب برنامه نويسان کاتلين دچار مشکل خواهند شد. در حالي که تعداد برنامه نويسان جاوا بسيار بيشتر است. البته اين مشکل به هيچ وجه قابل توجه نيست زيرا به زودي به دليل استقبال گسترده از کاتلين مرتفع خواهد شد.

از نظر من زبان کاتلين مي تواند جايگزين مناسبي براي جاوا باشد. وتجربه برنامه نويسي با کاتلين به شخصه براي من بسيار لذت بخش بوده است.

کاتلین به‌منظور برطرف کردن مشکلات و نواقص زبان جاوا طراحی شده است. صرف نظر از اینکه کاتلین یک پروژه متن ‌باز است و تعاملی خوبی با زبان جاوا دارد، ویژگی‌های برجسته و شاخص نیز دارد که توسعه‌دهندگان را ترغیب خواهد کرد به‌منظور ساخت برنامه‌های اندرویدی از آن استفاده کنند.

نخستین و مهم‌ترین ویژگی کاتلین به متن ‌باز بودن این زبان برنامه‌نویسی بازمی‌گردد. این زبان برنامه‌نویسی ایستا از سوی  JetBrains طراحی شده است. JetBrains تیم توسعه‌دهنده این زبان خالق IntelliJ IDE نیز هستند.

سازگاری کامل و عمیق با زبان جاوا خود به‌تنهایی انگیزه کافی در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد تا به یادگیری آن بپردازند. کاتلین روی ماشین مجازی جاوا اجرا شده است و از ابزارها و کتابخانه‌های آن استفاده می‌کند.

 

منابع: ویکی پدیا ، jetbrains  ، kotlinlang

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *